Appalam menang filem Tamil terbaik


FILEM Tamil sulung keluaran Tayangan Unggul Sdn Bhd (TUSB), Appalam, dinobatkan sebagai Filem Terbaik pada Festival Filem Tamil Malaysia yang berlangsung di Chennai, India, dari 9 hingga 12 Januari lalu. 

Filem arahan Afdlin Shauki terbabit mengetepikan saingan sembilan lagi filem Tamil keluaran negara ini yang diterbitkan dari 2001 hingga 2011.



Appalam yang dihasilkan berdasar kepada filem Melayu berjudul Papadom (2009), juga arahan Afdlin, menemui penonton pada November 2010. Ia membariskan pelakon seperti Gana Pragasam, Raja Ilya, Jaclyn Victor, Haanii Shivraj, Shashi Tharan, Sharifah Amani, Vassantha Kumaran, Iman Wan, Sathia, Gunseh, Maimon Mutalib dan Afdlin sendiri.



Menurut Pegawai Perhubungan Awam dan Pemasaran TUSB, Ira Fazir Che Ishak, kejayaan filem terbabit tentu saja menyemarakkan lagi semangat syarikat perfileman berkenaan untuk menghasilkan lebih banyak filem Tamil bermutu untuk hiburan penonton, terutama masyarakat India di negara ini. 

Selain Filem Terbaik, kategori lain yang dipertandingkan pada festival anjuran sayap belia Kongres India Malaysia (MIC) itu ialah Pelakon Lelaki Terbaik yang dimenangi Shashi menerusi filem Aathma, Pelakon Wanita Terbaik (Jasmine Michael/Yantra), Sinematografi Terbaik (Ganesh/Uttracha Kali), Pengarah Terbaik (Nagaraj/Aathma, Uruvan, Under Cover Rascals) dan Lakon Layar Terbaik - Anugerah Khas Juri (Sandosh Kesavan/Aandal; Mansher Singh/Uttracha Kali). 

Sementara itu, Pancha pula diumumkan penerima anugerah Penerbit Filem Perintis. 
Festival julung kali dianjurkan itu memilih Chennai sebagai lokasi dengan matlamat memperkenalkan filem Tamil negara ini kepada peminat filem India, di samping mencari peluang buat filem berbahasa Tamil keluaran tempatan untuk dipasarkan di negara terbabit. 
Selain majlis anugerah yang berlangsung pada 10 Januari lalu, festival yang dihadiri kedua-dua penggiat filem Tamil Malaysia dan India itu turut diisi acara tayangan filem dan forum. 

Daripada 80 filem Tamil yang diterbitkan di negara ini sejak 1960-an, hanya 26 judul berjaya menemui penonton di pawagam dan daripada jumlah berkenaan, 10 judul disenaraikan untuk festival terbabit. 

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More